18 augustus 2005

Stevie Wonder's talkbox

Had ik al gezegd dat ik enorm van Stevie Wonder hou? Dacht het wel, toch? Nu ik verwed er mijn Innervisions om dat Koop bij het volgende filmpje een stijve krijgt. Tips: Peter Frampton, Richie Sambora, Joe Walsh, Walter Becker, Roger Troutman... Juist ja, de talkbox.

In bijhorend filmpje (QuickTime, 4,9MB) toont Stevie wat de mogelijkheden zijn van een talkbox gekoppeld aan een synthesizer. Als ik me niet vergis, is de talkshowvent die naast Stevie zit Dick Cavett en zit Wonderman er om zijn Music of my Mind te promoten. Dit moet dus 1972 of laat 1971 zijn, ongeveer het moment dat ondergetekende de wereld begon te verkennen. In een tweede filmpje (QuickTime, 6,6MB) looft Wonder overigens de mogelijkheden van zijn pas verworven speeltje.

Nu vind ik het uitzonderlijk vreemd dat Stevie de talkbox demonstreert met Burt Bacharach's Close To You. Ok, het nummer was net daarvoor een megahit in de versie van de Carpenters, maar volgens mij heeft Stevie dit toch zelf nooit op plaat gezet?

PS: let ook op de publieksreacties. Is Stevie hen nu in de maling aan het nemen met deze nieuwe technologie of niet? In ieder geval amuseert de man zelf zich rot, en dan ben ik ook content.

1 opmerking:

Anoniem zei

Toen ik zijn versie voor het eerst hoorde moest ik er ook ff om lachen: een serieuze ballad met die talkbox-sound. Maar hoe vaker ik die versie luister hoe meer ik het een ontzettend juweeltje vind!